Raşomon[1] 1950 Japonya yapımı dramatik filmdir. Özgün adı Rash&333;mon olan film, Türkiyede sinemalarda, Sinematekte ve TRT televizyonunda gösterildikten sonra Mart 1992de 11. İstanbul Uluslararası Film Festivalinde de gösterime sunuldu (Festivaldeki gösterimde Raşamon ismi kullanılmıştır.)[2]Japon kısa hikâyesinin babası[3] olarak anılan Ry&363;nosuke Akutagawa (1892-1927)nın 1915 tarihinde yazdığı Rashomon ve Korulukta adlı iki kısa hikâyesinden uyarlanan filmi Akira Kurosawa yönetmiştir. Kurosawa aynı zamanda Shinobu Hashimoto ile birlikte filmin senaryosunu yazmış, ayrıca filmin kurgusunu da yapmıştır. Başlıca rollerinde Toşiro Mifune, Machiko Ky&333;, Masayuki Mori ve Takashi Shimuranın oynadıkları filmin siyah beyaz görüntülerini Kazuo Miyagawa çekmiştir.Akira Kurosawanın baş yapıtlarından biri olan 'Raşomon' aynı zamanda da Japon yönetmeni batı dünyasına tanıtan film olmuştur. Zaten batıda da filmin bazı yeniden çevrimleri yapılmıştır. Bunlardan en bilineni 1964 yılında Martin Rittin yönettiği Amerikan filmi The Outrage (Haydut)dir. Paul Newman, Laurence Harvey gibi ünlülerin rol aldığı bu Western filmi konuyu Japonyadan vahşi batıya taşımıştı.1951de uluslararası ilk gösteriminin yapıldığı Venedik Film Festivalinde film Altın Aslan ödülünü aldı. Aynı festivalde Akira Kurosawaya ayrıca 'İtalyan Film Eleştimenleri Ödülü' de verildi. 'En iyi film' dalında BAF ve 'en iyi sanat yönetimi ve dekor' dalında Oscara aday gösterilen Raşomon, 1952 yılında Sinema Sanatları ve Bilimleri Akademisinin onursal ödülüyle ödüllendirildi.Japonyada 1953 tarihinden önce üretilmiş her sinema filmi gibi 'Rashomon' da artık kamu malı olmuştur Oduncu (Takashi Shimura) çömelmiş, arkada solda hizmetkar (Kichijiro Ueda), sağda ise Budist Rahip (Minoru Chiaki) şehir kapısının altında.Rash&333;mon, kelime anlamı olarak Japoncada kale kapısı, hisar kapısı (veya şehir kapısı) anlamına gelmektedir. Özellikle Japonyadaki Heij&333;-ky&333; (Nara) ve Heian-ky&333; (Kyoto) şehirlerinin tarihi anıtsal güney kapıları bu adla anılırlar. Filmin çekimleri de günümüzdeki adı Nara olan Heij&333;-ky&333;daki şehir kapısında ve civarında gerçekleştirilmiştir.[5][6]Filmde biri oduncu, diğeri hizmetkâr, sonuncusu da Budist rahibi olan üç üzgün görünüşlü adam bardaktan boşanırcasına yağan yağmurdan kaçarak bu şehir kapısının altına sığınırlar ve burada cinayet ve ırza geçme suçundan yargılananan namlı bir haydut hakkında konuşmaya başlarlar ve olaylar geriye dönüşlerle (flashback) anlatılır. Yağmurdan kaçan oduncu ve Rahibin sığındıkları kapı altında, haydutun yargılanmasını aktarmaları flashbackle verilirken, yargılama sırasında haydutun, samurayın karısının ve bir medyum aracılığıyla olanları aktaran samurayın ruhunun anlattıkları da tekrar flashbacklerle verilir. Yani burada flashback içinde flashback var