En yararlı eleştirilerEn yenilerEn çok eleştiri yazmış üyelerEn çok takip edilen üyeler
Filtrele:
Hepsi
YusufPiskin
Takipçi
67 değerlendirmeler
Takip Et!
4,5
30 Aralık 2014 tarihinde eklendi
tenten ile james bond filmlerini bir guzel ayni tencerede karistirin, icine bir tutam da the usual suspects ve 24 katin, iste size "north by northwest".. filmin gectigi yerlerden biri de ucsuz bucaksiz tarlalari ile unlu indiana eyaletidir ve 40 kusur yildir yoldaki asfalt ile tabelalar disinda pek de bir sey degismedigini ben garanti edebilirim.. lakin diger taraftan, istemediginiz kadar cok olan o misir tarlalari meshur ucak sahnesinde kahramanimizin cok isine yaramistir.. ba$tan sona oldukca surukleyici devam eden filmin, sanina yakismayan bir oeehh'likte bitmesi bizleri uzse de filmin genel olarak saglam senaryosuna golge dusurmuyor..
meraklısına iki not: 1. filmin birleşmiş milletler binası önündeki sahnesi için izin istenmiş ama alınamamıştır. ekip binanın karşısında bir süt arabasının içine yerleştirdiği kamerayla çekim yapar. bu sahnede cary grant taksiden inip binaya yürümeye başladığında ona doğru hareketlenen iki adam dikkat edilirse görülebilir. bunlar gerçek bm güvenlik elemanlarıdır.
[/spoiler]
filmin sonlarına doğru eva marie saint'in cary grant'i vurduğu sahnede
[spoiler]
filmin tek hatası vardır. arka planda kalabalık içindeki çocuk daha silah patlamadan kulaklarını tıkar. bu durum fark edilmiş, hitchcock uyarılmış ama yine de en iyi etkiyi yakaladığı için hatalı da olsa bu sahneyi kullanmayı tercih etmiştir.
kaynak. filmin orijinal dvd'sinde bulunan making the movie belgeseli. burada senarist lehman var ayrıca sunucu eva marie saint. yaşlanmış olsa da hala çekici ve bebek gibi...
birkaç ilginç fikir ve mizansenin "bunları bir filmde kullansak ne harika olur" parolasıyla, bir gayret biraraya getirilmesi sonucu ortaya çıkmış bir senaryoya sahiptir bu film. her ne kadar cinayet aletini lap diye eline alma klisesi ve birkaç oeehh dedirten sahne mevcut olsa da, 1959 yılına göre çok yüksek ve devamlı temposu, açıklıkta büyük düşmana karşı çaresizlik hissini seyircinin iliklerinde hissettiren uçakla kovalama sahnesi, yerinde ve dozunda serpiştirilmiş komedi öğeleri ile essential bir hitchcock filmidir.
rushmore dagi aniti'nda, başkanların ağzına yüzüne sürttürürler korkusuyla çekim yapılmasına izin verilmemiş, bunun üzerine anıtın dev bir maketi inşa edilerek çekimler orada tamamlanmıştır.
george kaplan mevzusunda gerçek bir olaydan esinlenilmiştir. ikinci dünya savaşında ingilizler makara olsun diye sadece isimden ibaret bir ajan icat edip, almanları fena halde keklemişlerdir. bu olayı bir gazeteciden dinleyen hitchcock, senaristiyle birlikte filmini bu fıkra gibi olay üzerinden inşa eder.
renkli olması filmin cazibesinin katlarken, açılış jeneriği ve suspense pompası müziği pek şıktır. oyunculuk açısından filmi cary grant sırtında taşır, ancak delici bakışlar taşıyan kocaman gözleri ile martin landau da dikkat çekicidir. hitchcock'un zirve yaptığı başyapıtı içinse bir sene sonrasına bakmak gerekir: (bkz: psycho
filmin ilginç bir özelliği cary grant'in ekranın hep sol tarafında görünmesidir. ayrıca roger o thornhill'in ortasındaki gizemli "o" harfi, hitchcock'u kolundan çekip hollywood'a getiren ünlü yapımcı david o selznick'e bir göndermedir, referanstır. bir ara eve karakteri roger'a ismindeki "o"nun ne anlama geldiğini sorup, -nothing- cevabını alır. zaten david o selznick'deki "o"nun da bir anlamı yoktur. sadece isme daha bir karizma katsın diye eklenmiştir. ama bu konuda hiç kimse cecil b demille'le yarışamaz diye düşünüyorum. gerçi simpsons'da "cecil is a girl's name" diye dalga geçmişlerdi.
"gerilim" türüyle özdeşleştirdiğimiz büyük yönetmen alfred hitchcock yine müthiş bir esere imza atıyor,bunu yaparken de gerilimden çok aksiyon,macera,komedi sularında geziniyor diyebiliriz.filmin bazı kısımlarında gerilim doruğa ulaşıyor fakat genel olarak sanırım north by northwest için "eğlenceli" tanımını kullanabiliriz.en azından diğer pek çok filmindeki kadar karanlık bir hava yok bu sefer.muhteşem bir cary grant ve muhteşem bir eva marie saint var film boyunca her saniyede,filme çok şey katıyorlar.senaryo yine muhteşem,özellikle bu ikili arasında geçen diyaloglar benzersiz denebilir.mekanlar,çekimler çok iyi.filmde sinema tarihine geçen en az iki-üç sahne mevcut.konusu ilgi çekici,sürükleyici ve öncü bir konu.bana göre sinemada büyük önem taşıyan "karakterlere ısınma" konusunda şu ana kadar görmüş olduğum en yerinde örneklerden birisi.samimi oyunculuklar sayesinde gerçekten ilk dakikadan onlara sempati duyuyorsunuz.klasikleri izledikçe bugünün aktör ve aktrisleri aklıma gelir sık sık,ve ne yapılırsa yapılsın,hangi teknoloji kullanılırsa kullanılsın yine de onların karizmasına,çekiciliğine,sadeliğine yaklaşılması çok zor artık günümüzde.toplamak gerekirse eksiksiz,harika bir sinema keyfi.izleyip de beğenmemenin mümkün olmadığı filmlerden.hitchcock sinemasının pek çok diğer örneğinde olduğu gibi.
Usta'dan bir başyapıt daha bu kadar geç keşfettiğim için kendime kızdım tabiri caizse.59 yılının imkanları düşünüldüğünde hitchcock kısıtlı şeylere rağmen inanılmaz bir iş ortaya çıkarmış kesinlikle,en dikkat çeken şeylerden biri de temposunun bir saniye bile düşmemesi,sıkılmak nedir bilmiyor insan filmin içinde!
Hitchcock hayranı biriyim ama ustanın bu filminin aman aman bir film olduğunu düşünmüyorum.Tabi güzel sahnelerde vardı,mesela müzayede sahnesi baya şamataydı;ama benim için bir 'Vertigo' değil.
Hayatımda seyrettiğim en iyi filmlerden bir tanesi de artık North by Northwest. Çok çok çok güzel bir casusluk-gerilim filmi. Özellikle benim çok sevdiğim 50li yıllarda geçmesi ve o atmosferi herşeyiyle yansıtması harika olmuş. Kurgusu, çekimleri, akıcılığı, klasik dağ sahnesi ve bir anda kesilen kötü finaliyle (!) 10 puanı hakeden bir film. Bu filmi izleyince brian de palma'nın kimi nasıl taklit etmeye çalıştığını gayet iyi anlıyorsunuz...
Hitchock ustadan güzel bir film daha ... Aksiyon, gerilim, casusluk, romantizm dozu içeren film, kendini sıkmadan izletmeyi başarıyor ... İçinde barındırdığı gizem ve kovalamaca sahneleri ile film, Cary Crant'ın da muhteşem oyuncuğuyla 10 puanı hak ediyor ... 1959 yapımı filmde, Hichokun kullandığı bazı sahneler, sekanslar, sonraki filmlere örnek teşkil etmiştir ...
Senaryo zaafları ve bazı yerlerinde zorlamalar olsa da (bıçak sahnesi gibi) film kendisini keyifle izlettiriyor. Carry Grant' ın rahat oyunculuğu ve Eva Marie Saint'in güzelliği galiba filmi bir üst seviye yukarı taşımayı başaran unsurlardan. Filmin en önemli ve en etkileyici sahnelerinden olan uçak sahnesi ise sinema tarihinin en unutulmaz sahnelerinden birisi haline gelmiştir zaman içerisinde. Metallica'dan Seth Rogen'e kadar onlarca farklı isim tarafından da kullanılarak, sahnenin kendisi filmin bile önüne geçmiştir belki de. Müzayede sahnesi ise filmin en keyifli sahnelerinden birisidir. Grant'ın karakteri Kemal Sunal karakterleri ile benzeşir bu sahne de:) Finalini filmin geneli kadar iyi bulmasam da filmin bütünündeki birçok akılda kalıcı unsur ile film kendisini sevdirmiş ve birkaç kez izlememe rağmen beni hiçbir seferinde sıkmamış, aksine kendisine dahil edebilmiştir. Sözün özü. sinemasever arkadaşlara tavsiye edebileceğim, yer yer naif, yer yer etkileyici ama toplamda iyi bir filmdir North by Northwest.
filmin her sahnesi ayrı ayrı sadelik ve ustalık kokuyor tüm hitchcock filmleri gibi. ama o müzayede sahnesi yok mu ya bir gerilim macera filmine bu denli komik bir sahneyi eline yüzüne bulaştırmadan nasıl koyarsın be adam demeden edemiyorum.
Konusu, senaryosu, çekim teknigi (yila bagli), kalitesiyle size kendisini zevkle izlettirecek bir film.
Senaryo gerçekten zekice ve çekici, akici bir sekilde filme sizi bagliyor.
Oyunculuk kaliteli ve ortalamanin üzerinde.
Filmde sürekli ilgi ile ne olacak diye bekliyorsunuz, çözülecek derken hersey birbirine dolasiyor, konu sizi içine çekiyor, oyunculuk ve görüntü ve çekim tekniklerinin güzelligi birlesince tadina doyum olmayan bir ziyafet olusuyor. Küçük esprili diyaloglarda gerçekten zekice serpistirilmis.
robert benton'un still of the night filmini izleyenlere;o filmdeki müzayede sahnesi bu filme göndermedir.bu filmde cary grant peşindeki adamlardan kurtulmak için müzayedeye giriyordu ve hakikaten komik bir sahneydi.benton'un filminde ise adam meryl streep'i kaçması için uyarmak amacıyla müzayedeye giriyordu.ii seyirler...
Heyecan ve gerilimin hiç dinmediği bir Hitchcock klasiği.Yer yer mizah öğeleriyle bezenmiş harikulade bir yapım.(Coen’lerin Big Lebowski’sindeki not defteri sahnesi, bu filme saygı duruşudur)
Beyazperde.com'da gezintiye devam etmek istiyorsanız çerezleri kabul etmelisiniz. Sitemiz hizmet kalitesini artırmak için çerezleri kullanmaktadır.
Gizlilik sözleşmesini oku.