Belleville’de Gerçeküstü Randevu
Yazar: Atıl Altaş2003 yılında dikkat çeken animasyonlarından biri olan Belleville’de Randevu, Sylvain Chomet’in yönetmenliğini yaptığı Fransız, Kanada, Belçika ortak yapımı bir film. Yönetmenin 1998 yılındaki Old Lady and the Pigeons isimli kısa animasyonundan sonraki ikinci yönetmenlik denemesi.
Kendine özgü animasyon tekniği, ses efektleri ve karakterleri ile farklılığını ortaya koyan yönetmen, gerçekten 'başka türlü' bir üsluba sahip. Sanat yönetmenliğini Evgeni Tomov’un yaptığı, öykü anlatma tekniğinin başarılı bir örneğini ortaya koyan Belleville’de Randevu, Londra’daki sanat çevrelerinde yeni dönem gerçeküstücü animasyon sinemasının yüz akı olarak kabul edildi.
İki boyutlu animasyon tekniği ile CGI birleştirilerek yaratılan karanlık atmosferde, Paris şehrini daha önce hiç görmediğimiz bir formda görüyoruz. Paris’in eteklerinde yaşayan Madame De Souza ve evlat edindiği Champ’in öyküsünü izlediğimiz film, Tour De France’a katılan Champ’in mafya tarafından Belleville kentine kaçırılması ile gelişen olayları sunuyor bize.
Belleville’de Randevu, 1930’ların mekanikliğini ve postmodern zamanları gerçeküstü bir atmosferde harmanlıyor. Genel anlamda Fransız kültürünün çesitli yansımalarını gördüğümüz film, eski ve yeni dünya karşılaştırması ile de dikkat cekiyor. Belleville kentine biçim anlamında New York kenti kaynaklık etmiş. Obez insanları ile biçimlenen Belleville’de yaşayan kız kardeşler ve Madame De Souza’nın yaşamlarının kesişmesi ile filmin öyküsü gelişiyor.
30’lu yıllardaki gösterileri ile ünlenen fakat şimdi bir apartman dairesinde sıradan bir şekilde yaşamlarını sürdüren kardeşlerin kendilerine özgü gerçeküstü yaşamları ile filmin estetik gücü tavana vuruyor. Filmde önemli bir karakter olarak karşımıza çıkan Madame De Souza’nin hediye ettiği, Champ’in köpeği Bruno, filmin çatısının kurulduğu dramatik anlatımı güçlendiren en önemli karakterlerden. Aynı zamanda filmdeki çoğu insan karakterden daha insansı tepkileri ile gerçeküstü ortamda dikkat çekmeyi başarıyor.
Belleville’de Randevu, ayrıntılar üzerine bir animasyon. Her karesi, içindeki ayrıntılar ile yaratıcılığın sınırlarını zorluyor. Bu çaba izleyicinin daha önce görmek istedigi fakat karşılaşmadığı bir film ortaya koyuyor. Endülüs Köpeği gibi gerçeküstücü filmlerin yanında, bundan sonra Belleville de yerini alacak.