Asi Kaena’nın <br>Büyülü Yolculuğu
Yazar: Nur ÖzgenalpFransa'dan geçen yıl The Triplets of Belleville çıkmıştı. Fransız tipi animasyonun bilumum özelliklerini taşıyordu. Bu yıl da, IF Film Festivali'nde, yeni bir Fransız animasyonu geleceğini duyunca çok heyecanlandık. Kaena: Kehanet'in iki yönetmeni var. Yönetmenlerden Chris Delaporte senaryoyu Tarik Hamdine ve Kenneth Oppel ile yazmış. Bu Delaporte'nin ilk filmi. Diğer yönetmen Pascal Pinon da daha önceden Animal Crackers adlı televizyon dizisini yapmış.
Tamamıyla Fransız bir ekipten oluşsa da, bu sefer karşımızda çizgi stili ile, anlatım tarzı ile farklı bir animasyon var. Kaena: Kehanet daha çok Japon anime geleneğinden geliyor. Üç boyutlu tasarımları ve mekan kullanımı animeleri anımsatmakla kalmıyor, onun da birebir aynı türün içine girmesini sağlıyor. İri gözlü baş karakter, şirin bakışlarıyla, iç içe geçen sarmallarla dolu bir dünyada hopluyor, zıplıyor, bize görsel bir hareketlilik sunuyor. Film, hikayesini de, bir çok Hollywood aksiyon ve bilim kurgu filmi gibi, mitolojik temeller üzerine kuruyor.
Her filmdeki estetik araçların kullanımı, filmin anlatımına hizmet eder. Bu yüzden de her animasyon izlediğimde bunun bir anlamı olmasını beklemişimdir. En azından animasyon olmadan konu edilemeyecek şeylerin gösterilmesini isterim. Kaena: Kehanet bu isteğimi hiç zorlanmadan doyuruyor. Görsel zenginliği ve animasyon dünyasına uyan öyküsüyle keyifle izleniyor.
Film, Axis adlı bir gezegende geçiyor. Axis bir gezegenden daha çok, dev bir bitkiye benziyor. Birbirine dolanan dallar, ilkel bir topluluğu barındırıyor. Bu ilkel topluluk başlarını çeken rahibin sözünden hiç çıkmıyor. Rahip ise dini korkularla Axis'in su görünümlü Tanrı'larına hizmet etmeye çalışıyor. Axis'teki herkes Tanrı'larını mutlu etmek için, günlerini adak toplayarak geçiriyor. Ama adak olarak sundukları özsü sürekli azalıyor. Hoşnutsuz Tanrılar, Axis'in yok olmasından korkuyor ve "canavar"ı bundan sorumlu tutuyorlar. Rahibin baskılarına baş kaldıran ve dine inancını kaybeden Kaena ise günlerini doğayı keşfederek, yasak sınırları aşarak geçiriyor.
Bu asi genç kız, rahibe karşı gelince, topluluğundan ayrılmak zorunda kalıyor. Çıktığı yolculuk sayesinde yok olan bir gezegenin son üyesinin, Opaz'ın da, Axis'te saklandığını öğreniyor. Opaz kendi gezegeni, Vecanoi'ya, geri dönmeye çalışıyor ve Kaena'da beklediği kehaneti buluyor. Kaena'nın düşleriyle Opaz'ın dünyası birleşiyor. Kaena'nın çıktığı yolculuk hem kendi dünyasını değiştiriyor, hem de halkını etkiliyor. Bütün Axis, Kaena sayesinde bambaşka bir anlam kazanıyor.
Dini reddeden, doğayı tanıyıp, onu resimlemekten zevk alan, çevresini araştırarak kendini geliştirmeye çalışan Kaena toplumunun diğer üyelerinden farklı olduğu için hemen dikkati çekiyor. Opaz da onun bu özelliklerinden dolayı daha gelişmiş bir canlı olduğunu, içinde yaşadığı topluluğun ilkel olduğunu söylüyor. Kaena dini inançlara karşı düşse de kendisi bir kehanetin parçası olarak yine bir inancı temsil ediyor. Bu da arada sırada seyirciyi çelişkiye düşürüyor.
Filmdeki iki karakterden söz etmeden geçemeyeceğim: Gommi ve Assad adlı solucanlar. Kaena'nın topluluğunun yediği az gelişmiş solucanların aksine, Gommi ve Assad Opaz'ın dünyasından gelen, ileri zekalı solucanları temsil ediyorlar. Hatta biri 1200 dil konuşabiliyor. Ufacık, tıknaz bedenlerine minik kanatları eşlik ediyor. Bu çeneleri düşük kahramanlar garip ama ilginçler.
Diğer bir ikili de; Selenites kraliçesi ve onun haznedarı. Özsuyla beslenen bu yaratıkların bedenleri de su gibi akışkan bir forma sahip. Onları izlemek insanı tedirgin etmeye yetiyor. Fransızca seslendirenleri de ses tonlamalarında çok başarılılar. Kraliçeyi ünlü oyuncu Victoria Abril seslendiriyor.
Kaena: Kehanet, görsel dünyasıyla Fransız animasyon geleneğinin bir parçası olmasa da, Japon anime dünyası ve Fransız çizgi romanlarını arkasına alıyor. Üç boyutlu animasyon sevenlerin hoşuna gidecek film, renkli konusu ve iyi kotarılmış animasyonlarıyla izlenmeye değer. Arada bir temposu düşse de başarılı bir animasyon filmi. Animasyon severlerin göz kamaştırıcı güzellikte resmedilmiş Axis'te cesur, çılgın ve sevimli Kaena'yla daldan dala atlamaktan zevk alacağı kesin. Filmin sonundaki Fransız tipi kapanış da görülmeye değer. Animasyon tarzı bizi filmin kimliği konusunda çelişkiye düşürse de, Kaena'nın halkı için seçtiği yönetim şekli filmin doğduğu topraklardan can alıyor.