Hesabım
    Gözlerini Kırp
    BEYAZPERDE ELEŞTİRİSİ
    3,5
    İyi
    Gözlerini Kırp

    Gözleri tamamen kapalı!

    Yazar: Banu Bozdemir

    Zoë Kravitz oyunculuktan yönetmenliğe geçerken dikkate değer, iyi ya da kötü olduğunu tartışmaksızın sosyal medya mecralarında konuşulması muhtemel bir filme imza atıyor, zira Channing Tatum’un canlandırdığı tipleme Slater King, günah çıkaran bir teknoloji milyarderi. Bir tatil, rahatlama filmi gibi sunulsa da arka plana doluşmuş epey detay barındırıyor Blink Twice / Gözlerini Kırp! Filmin senaryosu her ne kadar orijinal dursa da (o kısımları da mevcut) Don’t Worry Darling, Get Out, Infinity Pool, The Menu gibi birçok filmin hamuruna sıçramış gibi duruyor, bu yakın zamanlı filmlerden ne kadar uzağa düştüğü ise tartışılır!

    Film başta sorunsuz, her şeyin özgür olduğu free bir tatil izlenimi sunsa da yerel karakterler ve onların tavırlarından yakında havanın patlayacağı izlenimini alıyoruz, tabii bir de filmde seksin eksikliğini hissediyoruz, mesela garson Frida ve milyarder Slater arasında sirayet eden yoğunlaşma bir anda kesiliyor, seyirci olarak bir anda havuz, yemek ya da şaşkın gözlerle ve yalnız uyanmış kadınların yanında buluyoruz kendimizi! Seksin yaşanmaması bile takip edilmesi gereken bir ipucu olabilir burnu iyi koku alan seyirci için!

    Filmin spoiler kısmı bir hayli fazla, ben spoiler vermekten genelde çekinmem ama filmin bileşenleri hem eğlence hem de gerilim vaat ediyor diyeyim kısaca. #MeToo hareketine de göz kırpıyor, film her ne kadar Türkçe çevirisinde göz kırpma dese de! Aslında Blink Twice kısmı, tekrarlı bir durumun doneleri konusunda bizi uyarıyor, hatta yılan toplayıcısı yerel kadın Red Rabbit, Red Rabbit diye Frida’nın etrafında turlasa da, ne o ne de bizler ne demek istediğini filmin sonundaki çözülmeye kadar anlayamıyoruz. Filmin evreni için şık diyebiliriz ve ipucu niteliğinde patlayan renkler gözümüze sokuluyor. Kadınların sürekli beyaz giymesi teşvik ediliyor ev sahibi tarafından, Frida bunu zenginlik göstergesi olarak algılasa da, bir nevi kölelik sistemi algoritması işliyor ve sürekli kadınlara hırpalayıcı bir biçimde mutlu olup olmadıkları, bir sorun olup olmadığı soruluyor! Yani sistemin işleyişi onların huzursuz olmamasında, kuşku duymamasında tekrarlı bir anlamsızlığa doğru kayıyor!

    Malikanenin kırmızı rengi ve önünde durmaksızın akan çeşmeler, mavi yüz maskeleri, yeşil çimenlere sürtünerek dolanan sarı yılanlar zehirli bir cennet algısını bize hatırlatır kıvamda! Kadınlar bembeyaz kıyafetleriyle gecenin karanlığında süzülürken, çıkışı arayan ama bunu hatırlamayan ve bunun farkında olmayan hurileri andırıyorlar! Frida garson belki de siyahi olduğu için görünmez olduğunu düşünen bir kadın, iş arkadaşı Jess ise çilli, uzun çoraplı kız Pippi kıvamında, biraz karikatürize. Slater King’in özel adasına tatil için davet aldıklarında artık görünür olduklarını düşünüyorlar, o yüzden film boyunca sık sık Frida’nın koca gözleriyle, yakın çekim yüzü ve mimikleriyle sınanıyoruz. Yönetmen genelde yakın çekim çalışıyor ve tekrarlı anlatımları şık bir klip ya da reklam filmi hızında ve ışığında karşımıza getiriyor, bu filme artı bir dinamizm katmış.

    Filmin şöyle bir handikapı var erkekler açısından; erkekler sadece kibirliler, ürkütücü değiller ve bu konuda bir açık vermemeye gayretliler, bunu yönetmenin zengin sınıfa karşı çekingen tutumuna bağlamaya kadar gider bu iş! Ya da Kravitz, sevgilisini koyduğu başrol koltuğunu fazla sallamaya kıyamamış, o yüzden erkekleri sadece sıradan bir erkek grubu olarak ortaya koyuyor, karanlık tarafları ise Ölüm ve Bakire filmindeki Ben Kingsley versiyonları gibi etrafa saçılıyor. Tabii bir de Frida karakterini sorgulamak lazım, Slater’ı azılı bir hayran olarak takip eden Frida bir mazoşist olabilir mi? Slater açıklamadığı bir densizlik için bir röportajında sürekli özür diliyor, muhtemelen bir cinsel taciz ya da şiddet olduğunu düşündürten bu durum için Frida neden kendisini korumaya almak yerine bu güç timsali adamın kollarına çekilmeyi tercih ediyor? Bütün mesele görünür olmak mı? Frida görünür olmaya çalıştıkça yönetmenin onu ihmal etmesi de tam bir muamma!

    Blink Twice hafızada yarattığı boşluk ve zaman atlamalarıyla bir gerilim filminden çok, şık görüntülerin ardına ardına eklendiği bir klip, tartışmalı temaları çarpıcı bir şekilde karşımıza getiren pastoral vahşi bir film olarak anılabilir. Kravitz’i ise yetenekli bir yönetmen olarak müjdeleyebiliriz, sonuçta oyunculardan tatmin edici performanslar, erkekler için intikam dolu sahneler inşa ederek tatmin edici bir final yaratmayı başarıyor, Frida için devam filmi çekebilir!

    x.com/banubozdemir

     Gözlerini Kırp
    Gözlerini Kırp
    Vizyon tarihi 23 Ağustos 2024 | 1s 42dk
    Yönetmen Zoë Kravitz
    beraberinde Naomi Ackie, Channing Tatum, Alia Shawkat
    Basın
    3,5
    Üyeler
    3,2
    Beyazperde
    3,5

    Daha Fazlasını Göster
    Back to Top