“37 sekanzu / 37 Seconds”, senaryosunu da yazan Hikari’nin (Mitsuyo Miyazaki) yönetmen koltuğunda oturduğu ilk uzun metrajlı (debut) sinema filmi…
Prömiyeri, 9 Şubat 2019’da “İzleyici Ödülünü” de kazandığı Berlin Uluslararası Film Festivalinde yapılan ve 31 Ocak 2020 tarihinde Netflix platformuna dâhil edilerek vizyona sokulan filmin; hâlihazırda IMDB, Rotten Tomatoes ve Metacritic gibi mecralarda ciddiye alınacak miktarda oydan oluşan bir izleyici ve yorumcu puanı ortalaması mevcut değil…
O nedenle bizde, henüz ilk oyunculuk deneyimi olmasına karşın, tıp literatüründe, (ana karnındaki 3. aydan doğuma kadar geçen süre olan) erken fetal dönem ile beş yaş arasında meydana gelen beyin hasarı olarak tanımlanan “Serebral palsi” den mustarip başroldeki Yuma Takada karakterini canlandıran Mei Kayama’nın yeterince doyurucu bir performans sergilediği bu filmi; her zamanki gibi önceliği oyuncu kadrosuna vermek suretiyle bizzat kendimiz mercek altına alarak incelemeye, ardından da puanlamaya çalışacağız…
Bunun içinde, engellilere verdiği önem sayesinde toplu ulaşımda da Japonya’nın (Tayland ile karşılaştırmalı olarak) ulaştığı medeniyet seviyesinin açık ara gözler önüne serildiği filme ilişkin ilk tespitimizi, sonrasında da naçizane ilk önerimizi paylaşalım istiyoruz…
***
Bu bağlamda da işe; eğer biraz sabırlı davranırsanız, Japonya’dan Tayland’a, seks işçiliğinden Serebral palsiye, mangadan uzak doğu mutfağına kadar çok geniş bir yelpazede kurgulanarak içinizi ısıtacak biçimde hazırlanmış bir filmle karşı karşıya kalacağınızı söyleyerek başlayabiliriz…
Öyle ki, ASKA’nın (Aska Matsumiya) derinden gelerek filmin önüne geçmeye hiç uğraşmayan çarpıcı müziğinin de etkisiyle kimi zaman, filmin kahramanları ile birlikte hüzünleneceksiniz de…
***
Şimdi izin verirseniz, filmin hikâyesine biraz daha yakından bakalım…
Annesi ile beraber yaşayan ve tekerlekli sandalyeye mahkûm olan 23 yaşındaki Yuma Takada, yetenekli bir manga (çizgi roman) sanatçısı olup; bütün çizimleri, 100 bin takipçili Youtuber Sayaka tarafından para karşılığında sahiplenilmektedir…
Ancak Sayaka’dan ayrılıp, bağımsız bir fert olarak artık kendi kanatlarıyla uçma zamanının geldiğini düşünen Yuma, çok popüler olan porno manga işine girmeye karar verir…
Fakat burada da en büyük sorun, o yaşa kadar hiçbir cinsel deneyim yaşamadığı için çizimlerinin, götürüp gösterdiği yayıncı Fujimoto (Yuka Itaya) tarafından “otantik” bulunmamasıdır…
Ki, zaten gerçek anlamda filmin kendisi de, Yuma ile Fujimoto arasında gerçekleşen bu “cinselliğe teşvik edici” karşılıklı görüşme sonrasında başlamaktadır…
Bundan sonra neler mi oluyor?
İsterseniz bu soruyu, “Neler olmuyor ki” diyerek yanıtlayalım ve sonrasında yaşananları keşfetme işini de filmi izlemeye karar verenlere bırakalım…
Yalnız konuyla alakalı olarak yukarıda yazdıklarımıza ilave edeceğimiz son iki şey, o andan itibaren çok renkli kişi ve olaylarla karşılaşacağınız gibi finalde filme adını veren “37 Seconds / 37 Saniye” nin buruk hikâyesini de öğrenecek oluşunuz olacak…
***
Belki, yine klasik bir laf olacak ama diğer yorumlarımızda olduğu gibi “spoiler vermeden”, farklı bir bakış açısı ile yazılmayanları yazmaya, anlatılmayanları anlatmaya, söylenilmeyenleri söylemeye çalıştığımız bu satırlar filme ilişkin ilk tespitimiz olsun…
İlk önerimize gelince:
O hakkımızı da bu kez, “A Serial Killer's Guide to Life” (2019) filmi için yazdıklarımızın bir kısmını tekrarlamış olmak pahasına, “gelecek vadeden” sinemacıların “ilk uzun metrajlı filmlerini” arşivleme hobisine sahip olan sinemasever dostlara (bizim böyle birkaç sinefil abla ve ağabeyimiz olduğu için bu tarz bir tanımlamayı özellikle uygun bulduk); “Bu filmi arşivlerinize, bugüne kadar adını pek duymadığımız Hikari’yi de (Mitsuyo Miyazaki) takip listelerinize eklemeyi unutmayın” diye seslenerek kullanmak isteriz…
Sonuç olarak, kendi değerlendirme sistemimiz içinde puan olarak 3 verdiğimiz bu film için önerimiz de; olumsuz yorum ve puanlara aldırmadan, “bir şans da siz verin” şeklinde olacak…
Keyifli seyirler…
Son bir not:
Tüm hakları bize ait olan bu yorumun orijinal hali, 3 Şubat 2020 tarihinde bir başka mecrada yayınlanmıştır...