“Jojo Rabbit”, senaryosunu da Christine Leunens’in “Caging Skies” (2008) isimli romanından uyarlayarak yazan ve filmde Adolf Hitler karakterini de bizzat canlandıran Taika Waititi’nin yönetmen koltuğunda oturduğu bir drama…
Dünya prömiyeri, 8 Eylül 2019’da Toronto Uluslararası Film Festivalinde (TIFF) yapılan ve 18 Ekim 2019 tarihinde de İngiltere’de vizyona giren filmin, 7,9 /10 (299.079 oy) ve 4.6/5 (5.000 üzeri oy) olan IMDB ve Rotten Tomatoes izleyici puanı ortalamalarıyla 7.6/10 (419 yorum) ve 58/100 (57 yorum) olan Rotten Tomatoes ve Metacritic yorum ortalamaları, oldukça kafa karıştırıcı…
O nedenle bizde, kazandığı “En İyi Senaryo Uyarlaması” kategorisindeki BAFTA ödülünün yanı sıra altı kategoride de Academy Ödülü adaylığı bulunan bu filmi, her zamanki gibi önceliği oyuncu kadrosuna vermek suretiyle bizzat kendimiz mercek altına alarak incelemeye ardından da puanlamaya çalışacağız…
Bunun içinde, 14 milyon dolarlık bir yapım bütçesi ile çekilen ve 90,3 milyon dolarlık bir hasılat rakamına da ulaşmış olan filme ilişkin ilk tespitimizi, sonrasında da naçizane ilk önerimizi paylaşalım istiyoruz…
Bu bağlamda da işe; karşımızdakinin, bir tür akıl hastalığı da sayılabilecek olan (ve ne yazık ki, günümüzde de hız kesmeden devam eden) “kör fanatizm” ile “ırkçılığın” her türlüsüne yönelik eleştirinin, aralara zekice serpiştirilmiş “hiciv” ve “dark comedy / kara mizah” unsurların da eşliğinde, tam da dibine vurulduğu nitelikte bir film olduğunu söyleyerek başlayabiliriz...
Hitler ve Nazi imparatorluğunu, daha önce Charlie Chaplin’in “The Great Dictator” de (1940), Mel Brooks’un da “The Producers” da (1967) buna benzer “alaycılık” ve “kara mizah” ögelerin ağılıkta olduğu bir üslup ile ele alarak kafa bulduklarını da biliyoruz…
O nedenle filmin senaryosunu, “harika bir buluş” diye överken de “Hitler’i ve Sam Rockwell’in canlandırdığı Nazi subayını sempatik gösterdiği için yererken de” kantarın topuzunun kaçırılmaması gerektiğini düşünüyoruz…
Nihayetinde (Hitler’e hediye etmek üzere hazırladığı “rehber” kitapçıktaki çizimlerde Yahudiler, “boynuzlu” ve “kuyruklu” olup onları uyurken de ”tavana asılı yarasalar” gibi resmeden) “Deutsches Jungvolk / Hitler Gençliği” üyesi 10 yaşındaki Jojo’nun (Roman Griffin Davis), üzerinde Hitler posteri ve Nazi sembollerinin de bulunduğu evinin duvarlarının içinde yaşayan Yahudi Elsa (Thomasin McKenzie) ile karşılaşması sonrasında yaşadığı duygusal gelgitlerin anlatıldığı bu film, “En Senaryo Uyarlaması” kategorisindeki Academy ve BAFTA ödüllerine de el koymuş durumda…
Elbette, 2019 yılının en iyilerinden biri olarak gördüğümüz “Jojo Rabbit” de, şöyle bir görünüp sonrada (üzücü bir sonla) aniden yok olan ve bu filmle birlikte “Marriage Story” deki performansı ile de Oscar heykelciğine “iki cephede” birden yapışan (ama Laura Dern ile Renée Zellweger’e kaptıran) Scarlett Johansson dışında daha pek çok şey var…
Fakat biz, geri kalanını keşfetme işini, yine yorumumuz sonrasında meraka kapılarak filmi izlemeye karar verenlere bırakalım istedik…
Belki biraz tarzımızın dışında olacak ama tek bir “spoiler vermeden” buraya kadar yazdıklarımızın tamamı, zımnen de olsa ikisini de içerdiği için filme ilişkin hem ilk tespitimiz hem de ilk önerimiz olsun… Ayrımı gönlünüze göre siz kendiniz yaparsınız…
Sonuç olarak, kendi değerlendirme sistemimiz içinde puan olarak 3,5 verdiğimiz ve seçkin müziklerinin arasında harika The Beatles, Tom Waits, Roy Orbison ve David Bowie şarkılarının da bulunduğu bu film için önerimiz de olumsuz yorum ve puanlara aldırmadan, “muhakkak bir şans da siz verin” şeklinde olacak…
Keyifli seyirler…