Kar Beyaz
Yazar: Murat Tolga ŞenSabahattin Ali'nin kısa ama güçlü öyküsü Ayran'ın uzun metrajlı bir sinema filmine dönüşmüş halini bu hafta görme şansına erişiyoruz. Film ilk kez geçtiğimiz Eylül ayında Antalya Film Festivali'nde seyirci karşısına çıkmıştı.
Sabahattin Ali hem yazdıkları hem de yaşamıyla dikkat çeken, güçlü bir kalem. Yazdıkları da genellikle sinema mantığına uygun, vurucu finaller içeren öyküler. Bu anlamda "Ayran" sinemaya uyarlamak için çok doğru bir seçim olsa da uzun metraja yetecek nefeste bir öykü değil. Senaryolaştırılırken epey bir zenginleştirilmesi, bazı yan hikâyelerle beslenmesi gerekiyor. Fakat yönetmen Selim Güneş bu kısa öyküyü sinemalaştırırken hikâyeyi güçlendirmek yerine minimal bir sinema anlayışına uygun olarak yaymayı ve imgelere boğmayı tercih ediyor.
Kar Beyaz, festival filmlerinin yeni tarifi üzerine derdini minimalist bir yaklaşımla aktaran ama bunu kimilerinin yaptığı gibi yeteneksizliğini örtbas etmek için seçmiş bir film değil. Gerçek sinema olma haline sahip ve her planı inanılmaz bir özenle çekilmiş. Seyircisini görsel anlamda önemseyen bu filmin sıkıntısı da öykünün kendi dinamiğinin sarkmasına sebep olan bu aşırı görsellik.
Antalya'da filmi izler izlemez aklımda beliren düşünce; eldeki malzemenin en fazla 30-40 dakikalık bir orta metrajda bir başyapıta dönüşebilecekken kendi yapısına zarar veren ve sıkıcılaştıran bir amaca hizmet etmesiydi. Selim Güneş'in yan karakterlere getirdiği açılım da hikâyeyi toparlamak yerine asıl öyküden uzaklaştırıyor. Ankara film festivalinde "Umut Veren Senaryo" ödülünü alan filmin bana kalırsa en zayıf yanı aslından eksilten uyarlama denemesi... İş bir öyküden bir film yaratmaya gelince olayın rengi biraz değişiyor, sonra da burada olduğu gibi yoğun görsele sığınmış bir filmle karşı karşıya kalıyoruz. İmgeler anlatımın önüne geçiyor. Nuri Bilge Ceylan sinemasına yakın duran filmin bu türden bir sinema deneyimini sevenler tarafından alkışlanacağı kuşkusuz. Ama yine de hikâye sinemasına odaklanarak düşündüğümüzde sormamak imkânsız; Ankara'da ana jüri Selim Güneş'e Umut Veren Yeni Senaryo Yazarı Ödülü vererek, iyi mi yaptı kötü mü? Zira "Umut Veren En İyi Görüntü Yönetimi" daha anlamlı olurdu.
Fotoğrafçılıktan gelen yönetmen, başından beri, 'ben görüntülerle ilgili bir deneme yapacağım' dediği için, görsele dayalı bir anlatım konusunda başarılı... Zaten sırtını yeşile, kara, doğaya yaslayan filmlerin bu anlamda artısı oluyor. Kar Beyaz dediğim gibi kısa bir öykünün uzun metraja çevrilmiş, imgelerle bezeli hali. Festivallerde kaçıranlar için.
Twitter: murattolga / murattolga@gmail.com