Hikâyesi, Emily Halpern, Sarah Haskins, Susanna Fogel ve Katie Silberman tarafından yazılan “Booksmart”, bugüne kadar oyuncu olarak tanıdığımız Olivia Wilde’ın yönetmen koltuğunda oturduğu ilk uzun metrajlı sinema filmi…
Prömiyeri, 10 Mart 2019’da South by Southwest (SXSW) Festivalinde yapılan ve 24 Mayıs 2019 tarihinde Amerika’da vizyona giren filmin, 7.2/10 (97.473 oy) ve 4.0/5 (2.500 üzeri oy) olan IMDB ve Rotten Tomatoes izleyici puanı ortalamalarıyla 8.3/10 (372 yorum) ve 84/100 (52 yorum) olan Rotten Tomatoes ve “Mutlaka İzlenmeli” etiketine de sahip olan Metacritic yorum ortalamaları, sırf bu yüksek ortalamaların neden olduğu merak yüzünden izlenilmeyi fazlasıyla hak ediyormuş duygusu uyandıran bir filmle karşı karşıya olduğumuzu söylüyor gibi…
Yine de isterseniz bu filmi, her zamanki gibi önceliği oyuncu kadrosuna vermek suretiyle birde biz inceleyerek yorumlayalım, ardından da puanlamaya çalışalım…
Ancak, artık neredeyse yorumlarımızda geleneksel bir özellik halini aldığı üzere ayrıntılı incelemeye geçmeden önce filme ilişkin ilk tespitimizi, sonrasında da naçizane ilk önerimizi paylaşalım istiyoruz…
Bu bağlamda da işe karşımızdakinin; bu kadar yüksek izleyici ve yorumcu puanı ortalamasını “hangi nedenle” ve “neresi için” aldığını bir türlü anlayamadığımız bir film olduğunu söyleyerek başlayabiliriz…
Neden mi?
Örneğin, en basitinden; bir lise mezuniyet töreni öncesindeki son birkaç günde yaşananlara ve o çevredeki arkadaşlık ilişkilerine odaklanan filmin hikâyesinde işlenen konular ile yaratılan atmosfer ve kullanılan “ergen” tiplemelerini gördüğünüzde, sizde bizim gibi bütün bunların benzer türdeki Amerikan filmlerindekilerden çok da farklı olmadığını fark edecek ve bize hak vereceksiniz…
Anladığımız kadarı ile filmdeki hikâyeyi farklı kılan yahut öyle olduğu düşünüldüğü için de neredeyse yere göğe sığdırılamayan ve muhtemelen “homofobik” damgası yemekten çekindikleri için insanlara yüksek puanlar verdirten temel unsur, Kaitlyn Dever’ın canlandırdığı Amy karakterinin bir eş cinsel olması…
İyi de bizde homofobik değiliz ve kendi sosyo – kültürel kodlarımız çerçevesinde eş cinselliği tedavisi mümkün bir hastalık yahut sapkınlık olarak görmüyoruz…
Ama bu durum, içinde böyle bir tema var diye hak etmeyen bir filme yüksek puan vermemizi de gerektirmiyor…
Filmde dikkat çeken bir diğer husus da oyunculuklara ilişkin…
O da şöyle ki, yorumlardan anladığımız kadarıyla, filmde “inek” (ve o nedenle de yalnız takılan) öğrenci tiplemeleri olan Amy ve Molly ikilisini canlandıran Kaitlyn Dever ile Beanie Feldstein’ın oyunculuklarına bayılanlar da neredeyse kuyruğa girip sıra olmuşlar…
Hâlbuki bizim bu performansta gördüğümüz tek şey, “abartı” oldu…
Özellikle de mimikler ile yapılanlarda…
Bunun dışında filmde akılda kalması gereken önemli bir mesaj yahut görüntü de yoktu…
Zaten nihayetinde film, 6 milyon dolarlık bir bütçeyle çekilmiş ve 24,9 milyon dolarlık bir hasılat rakamına ulaşmış olan 102 dakikalık tipik bir Amerikan ergen komedisi…
Belki, yine klasik bir laf olacak ama diğer yorumlarımızda da olduğu gibi yazılmayanları yazmaya, anlatılmayanları anlatmaya, söylenilmeyenleri söylemeye çalıştığımız bu satırlar filme ilişkin ilk tespitimiz olsun…
İlk önerimize gelince:
O hakkımızı da bu kez; Olivia Wilde’a, “Yönetmenliği hakkındaki yorumumuzu bir sonraki filminin sonuna erteledik ve o nedenle de kendisinden yeni bir film bekliyoruz” diye seslenerek kullanmak istiyoruz…
Sonuç olarak, kendi değerlendirme sistemimiz içinde puan olarak 2,5 verdiğimiz bu film için önerimiz de tarz olarak bu tür komedilerinden hoşlanıyorsanız “bir şans da siz verebilirsiniz” şeklinde olacak…
Keyifli seyirler…