Matrak Adamlar/ Funny People
Yazar: Oktay Ege Kozak"İyi akşamlar, adım Bill Hicks. On iki yıldır komedi yapıyorum. Suratıma yapıştırdığım sahte gülümseme ile bu saçmalığı bir kez daha sizlere anlatırken benimle kalın. Yolculuk yapmaktan yoruldum, komedi yapmaktan yoruldum, kendinizin düşünemeyeceği esprilerle boş hayatlarınızı doldurmak için bana bakan suratlarınıza geri bakmaktan yoruldum."
- Komedyen Bill Hicks'in gösterisinden alıntı.
Judd Apatow'un Matrak Adamlar'ı belki de karakterlerinin çoğu komedyen olduğu için komedi kategorisine girebilir. Eğer aynı hikaye inşaat işçileri hakkında işlenseydi sonuç ürünün aynı oranda komik olacağından şüpheliyim. Çünkü Matrak Adamlar, her ne kadar günümüz komedi sinemasının en büyük isimlerini bir araya getirse de, hikayesini tipik yapay komedi formüllerinden uzak tutarak işin sonunda gayet içten ve etkileyici bir karakter draması ortaya koyuyor. Dramedi adı verilen fabrikasyon mutant film türünün tanımına rahatça uyan yegane yapımlardan biri Matrak Adamlar.
Süperstar komedyen George Simmons (Adam Sandler), kanserden ölmek üzere olduğunu öğrenir. Yaşamak için sadece bir kaç ayı kalan George, acemi komedyen Ira Wright'ı (Seth Rogen) kanadı altına alır.
Matrak Adamlar, komedi dünyasını artısıyla eksisiyle dürüstçe aktaran bir film. Komedyenleri seyirciye aktardıkları mutlu ve umarsız karakterin dışında kendine güvensizlikten yakınan, bu güvensizliği komedi ile örtmeye çalışan, ciddi psikolojik sorunlara sahip insanlar olarak görüyoruz. Fakat aynı zamanda benzer özneleri inceleyen filmlerin çoğu zaman düştüğü "ağlayan palyaço" motifine takılıp kalmıyor film. George Simmons'un kişisel problemlerini yakınlamasına izlesek de komedi dünyasının ne kadar eğlenceli olabileceğini de görüyoruz.
Punch Drunk Love ve Reign Over Me gibi filmlerle iş dramaya gelince hatta belki komediden bile daha yetenekli olduğunu kanıtlayan Adam Sandler, George Simmons karakteri ile bir bakıma kendini canlandırıyor. George Simmons'un kariyeri boyunca çektiği film içinde filmler, Sandler'ın sık sık oynadığı abartı komedi karakterler ile dalga geçiyor. Özellikle Simmons'un bebek vücudunda yetişkin bir adamı canlandırdığı Re-Do filminden sahneler Matrak Adamlar'ın en komik anlarını oluşturuyor.
Adam Sandler ile oda arkadaşı olduğu günlerden beri kariyeri komedyenler arasında geçmiş yönetmen Judd Apatow (Son yılların en komik filmi 40 Yıllık Bekar'ın yönetmeni), bir komedyenin beyninin nasıl çalıştığını, ne zaman herhangi bir iç çatışma dayanılamaz hale gelse kendini ti'ye alan komedinin bu kendine güvensizlikten çıkacağını biliyor. Aslına bakılırsa kendine güvensizliğin espri ile örtülmesi çoğu komedyenin eti ekmeği. George Simmons'un bir zamanlar kaybettiği gerçek aşkı Laura'ya (Judd Apatow'un gerçek hayatta eşi Leslie Mann) verdiği pişmanlık dolu monoloğu, filmin en içten ve duygusal sahnelerinden biri. Fakat bu duygusal andan sonra bile Simmons, gerçek acılarını örtbas edebilmek için belden aşağı esprilerle bitiriyor konuşmasını.
Matrak Adamlar'ın tek bir büyük problemi varsa, o da gereğinden fazla uzun olması. Neredeyse iki buçuk saatlik süresi ve bin bir çeşit alt-konuyu uzun uzadıya incelemesi yüzünden bir süre sonra film, etkileyiciliğini kaybediyor. Yılların başarısı sayesinde filmini stüdyo baskısı olmadan özgürce montajlayan Apatow, keşke biraz daha kendini kontrol altına alıp her ne kadar komik olsa bile hikayenin akışına gereksiz olan bir kaç sahneyi çıkarabilseymiş. Genelde bir filmin DVD'de sinema versiyonundan daha uzun bir "Yönetmenin Versiyonu"nu bekleriz. Matrak Adamlar, aksine daha kısa bir yönetmen versiyonu beklediğimiz nadir filmlerden.
Bu küçük eleştiriye rağmen Matrak Adamlar, Judd Apatow'un komedi ve drama arasındaki ince ipliği ustaca döşediği, esprileriyle olduğu kadar duygusal sahneleriyle de göz yaşartan üst kalite bir dramedi.
Beyazperde now has reviews in English! If you would like to read our critic Oktay Ege Kozak's review of "Funny People" in English, read below. New reviews coming soon!
"Good evening, my name is Bill Hicks. I've been on the road now doing comedy twelve years, so, uh, bear with me while I plaster on a fake smile and plow through this shit one more time. . I'm kinda tired of traveling, kinda tired of doing comedy, kinda tired of staring out at your blank faces looking back at me, wanting me to fill your empty lives with humor you couldn't possibly think of yourselves."
- Comedian Bill Hicks.
Judd Apatow's Funny People might be considered a comedy just because most of its characters are comedians. If the same story was about construction workers, I doubt the end result would be as funny. Because as much as Funny People brings together some of the contemporary comedy world's biggest stars, its' execution is not driven by exaggerated comedy premises but an honest and touching character study. This is one of those rare films that perfectly fit that made-up mutant genre called dramedy.
The story involves superstar comedian George Simmons (Adam Sandler), finding out that he is about to die of cancer. George, who has mere months left to live, decides to take in rookie comedian Ira Wright (A skinny Seth Rogen) under his wing.
Funny People deals with the world of comedy with unforgiving honesty, with all its pluses and minuses. We see the comedians who, underneath the happy-go-lucky façade they present to the audience, are suffering from deep-seated low self esteem, which they try hard to cover up with humor. But at the same time the movie doesn't fall into the "crying clown" trap many similar character studies fall victim to. Even though we witness many of George Simmons' serious psychological problems close hand, we are also allowed to see how fun and exciting the comedy world can be.
Adam Sandler, who's proven time and time again with films like Punch-Drunk Love and Reign Over Me that he is maybe even more talented when it comes to dramatic acting as opposed to comedy, nearly plays himself in George Simmons. The films within the film that George Simmons supposedly starred in, shamelessly makes fun of the broad comedic characters Sandler made a career out of. Especially scenes from Re-Do, where Simmons plays a grown man in a baby's body provides some of the film's biggest laughs.
Judd Apatow (Director of The 40-Year-Old Virgin, quite possibly the funniest film of the decade), whose entire career was spent among comedians, starting with the early days when he was Adam Sandler's roommate, knows how a comedian's mind works, how easily the self-deprecating humor comes out when inner conflict becomes too hard to bear. The heartfelt monologue George Simmons gives to his one time true love Laura (Leslie Mann, who is Apatow's wife in real life) about his regrets on how he lost her because of his reckless lifestyle is one of the most touching scenes in the film. But even after such an emotional moment, Simmons can't help but end the speech with a crude joke as a final attempt to cover up his real pain.
If Funny People has one problem, it's overlong. The film overstays its welcome with its two and a half hour running time and its penchant for focusing too much on rather uninteresting sub-plots. I wish that Apatow, who had the coveted final cut on this film after years of success in Hollywood, could have shown some restraint and taken out some scenes which were, although funny, unimportant to the story's flow. With a lot of movies we usually wait for a longer director's cut on DVD. Funny People is one of those rare films where I would appreciate a shorter director's cut.
Aside from this little pet peeve, Funny People is an above par dramedy that manages to get us teary eyed with its humor as well as its emotions.